Zasady prowadzenia kontroli podatkowej uregulowano w:
przepisach działu VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2025 poz. 111)
przepisach rozdziału V ustawy z dnia 6 marca 2018r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. 2024 poz. 236 z późn. zm.)
1. Cel kontroli podatkowej
Sprawdzenie wywiązywania się podatników z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego:
kontrola powszechności i prawidłowości opodatkowania,
kontrola zgodności informacji zawartych w deklaracjach (informacjach) ze stanem faktycznym.
2. Organ kontroli podatkowej
Wójt Gminy Staroźreby; ul. Płocka 18, 09-440 Staroźreby
3. Tryb działania
Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu
4. Podmioty kontrolowane
Podatnicy, płatnicy, inkasenci oraz następcy prawni
5. Przedmiot kontroli podatkowej
Podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości:
powierzchnia gruntów i sposób ich wykorzystywania,
powierzchnia użytkowa budynków, wysokość kondygnacji i sposób ich użytkowania,
budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
6. Czynności poprzedzające przeprowadzenie kontroli podatkowej
Kontrolę planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa. Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Analizie poddaje się dane dostępne dla organu kontroli, m.in.:
w bazie ewidencji podatkowej,
w ewidencji gruntów i budynków (wypisy i mapy),
w centralnej ewidencji działalności gospodarczej,
w bazie ksiąg wieczystych,
w innych ogólnodostępnych rejestrach,
na stronach internetowych,
z ogłoszeń prasowych i obserwacji w terenie.
Na podstawie powyższych danych dokonuje się analizy i wyznacza planowane do kontroli podmioty i przedmioty opodatkowania. Sposób przeprowadzenia analizy określa organ kontroli.
7. Procedura kontroli podatkowej
a) Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej
Co do zasady, organ podatkowy ma obowiązek zawiadomienia o planowanej kontroli podatkowej. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej.
Podatnik, po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej i przed wszczęciem kontroli, ma prawo do dokonania korekty deklaracji (informacji), co może skutkować odstąpieniem od przeprowadzenia kontroli podatkowej za okres wskazany doręczonym w zawiadomieniu.
W przypadku, gdy kontrolowanym jest przedsiębiorca, to nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli przedsiębiorcy, za wyjątkiem przypadków wymienionych w ustawie Prawo przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorca jest już objęty kontrolą innego organu, organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz może ustalić z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli. Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać liczby dni roboczych ustalonych w art. 55 ustawy Prawo przedsiębiorców.
b) Wszczęcie kontroli podatkowej
Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu imiennego upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazania legitymacji służbowej. Kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnienia przestępstwa skarbowego, wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.
Kontrolowany może wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie pełnomocnikiem do jego reprezentowania w zakresie przeprowadzonej kontroli podatkowej.
c) Czynności kontrolne
KONTROLOWANY | |
ma prawo | ma obowiązek |
|
|
Działania kontrolujących mają na celu ustalenie stanu faktycznego na podstawie zgromadzonych w toku kontroli dokumentów, ich analizy oraz przeprowadzonych czynności kontrolnych.
KONTROLUJĄCY |
|
ma prawo |
ma obowiązek |
|
|
Kontrolujący dokumentują przebieg kontroli w protokole kontroli, który jest sporządzany w dwóch egzemplarzach, z których jeden doręcza się kontrolowanemu.
d) Zakończenie kontroli
Zakończenie kontroli następuje w dniu doręczenia protokołu kontroli kontrolowanemu, nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu do kontroli. W przypadku niezakończenia kontroli w terminie wskazanym w upoważnieniu, kontrolujący obowiązany jest zawiadomić na piśmie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin jej zakończenia.
6. Czynności po zakończeniu kontroli
Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.
Kontrolujący jest zobowiązany rozpatrzyć złożone zastrzeżenia i w terminie 14 dnia od dnia ich otrzymania, zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.
Kontrolowanemu przysługuje prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji (informacji) po zakończeniu kontroli podatkowej.
7. Wzory formularzy stosowanych do przeprowadzenia kontroli podatkowej
zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej (ZAW-K)
imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej (KON-W)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Staroźreby