Kontrola Podatkowa

Ogólny schemat procedury kontroli podatkowej

Zasady prowadzenia kontroli podatkowej uregulowano w:

  • przepisach działu VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2025 poz. 111)

  • przepisach rozdziału V ustawy z dnia 6 marca 2018r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. 2024 poz. 236 z późn. zm.)

1. Cel kontroli podatkowej

Sprawdzenie wywiązywania się podatników z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego:

  • kontrola powszechności i prawidłowości opodatkowania,

  • kontrola zgodności informacji zawartych w deklaracjach (informacjach) ze stanem faktycznym.

2. Organ kontroli podatkowej

Wójt Gminy Staroźreby; ul. Płocka 18, 09-440 Staroźreby

3. Tryb działania

Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu

4. Podmioty kontrolowane

Podatnicy, płatnicy, inkasenci oraz następcy prawni

5. Przedmiot kontroli podatkowej

Podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości:

  • powierzchnia gruntów i sposób ich wykorzystywania,

  • powierzchnia użytkowa budynków, wysokość kondygnacji i sposób ich użytkowania,

  • budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

6. Czynności poprzedzające przeprowadzenie kontroli podatkowej

Kontrolę planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa. Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Analizie poddaje się dane dostępne dla organu kontroli, m.in.:

  • w bazie ewidencji podatkowej,

  • w ewidencji gruntów i budynków (wypisy i mapy),

  • w centralnej ewidencji działalności gospodarczej,

  • w bazie ksiąg wieczystych,

  • w innych ogólnodostępnych rejestrach,

  • na stronach internetowych,

  • z ogłoszeń prasowych i obserwacji w terenie.

Na podstawie powyższych danych dokonuje się analizy i wyznacza planowane do kontroli podmioty i przedmioty opodatkowania. Sposób przeprowadzenia analizy określa organ kontroli.

7. Procedura kontroli podatkowej

a) Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej

Co do zasady, organ podatkowy ma obowiązek zawiadomienia o planowanej kontroli podatkowej. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej.

Podatnik, po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej i przed wszczęciem kontroli, ma prawo do dokonania korekty deklaracji (informacji), co może skutkować odstąpieniem od przeprowadzenia kontroli podatkowej za okres wskazany doręczonym w zawiadomieniu.

W przypadku, gdy kontrolowanym jest przedsiębiorca, to nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli przedsiębiorcy, za wyjątkiem przypadków wymienionych w ustawie Prawo przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorca jest już objęty kontrolą innego organu, organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz może ustalić z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli. Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać liczby dni roboczych ustalonych w art. 55 ustawy Prawo przedsiębiorców.

b) Wszczęcie kontroli podatkowej

Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu imiennego upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazania legitymacji służbowej. Kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnienia przestępstwa skarbowego, wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.

Kontrolowany może wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie pełnomocnikiem do jego reprezentowania w zakresie przeprowadzonej kontroli podatkowej.

c) Czynności kontrolne

KONTROLOWANY
ma prawo ma obowiązek
  • do wniesienia sprzeciwu wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności z naruszeniem przepisów,

  • do wniesienia ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie

  • do wniesienia skargi na przewlekłe prowadzenie kontroli

  • wskazania na piśmie osoby upoważnionej do jego reprezentowania, w szczególności w czasie swojej nieobecności,

  • umożliwić, nieodpłatne filmowanie, fotografowanie, dokonywanie nagrań dźwiękowych oraz utrwalenie stanu faktycznego za pomocą innych nośników informacji, jeżeli film, fotografia, nagranie lub informacja zapisana na innym nośniku może stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,

  • w wyznaczonym terminie udzielać wszelkich wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, dostarczać organowi kontrolującemu żądane dokumenty oraz zapewnić kontrolującemu warunki do pracy

Działania kontrolujących mają na celu ustalenie stanu faktycznego na podstawie zgromadzonych w toku kontroli dokumentów, ich analizy oraz przeprowadzonych czynności kontrolnych.

KONTROLUJĄCY

ma prawo

ma obowiązek

  • wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego,

  • wstępu do lokali mieszkalnych w przypadku, o którym mowa w art. 276 § 1 Ordynacji podatkowej,

  • żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin,

  • żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej,

  • zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą,

  • zabezpieczenia zebranych dowodów,

  • legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,

  • przesłuchiwania świadków, kontrolowanego oraz innych osób wymienionych w art. 287 § 4 Ordynacji podatkowej,

  • zasięgania opinii biegłych,

  • udzielać kontrolowanemu wszelkich informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem kontroli,

  • zapewnić kontrolowanemu czynny udział w każdym etapie postępowania

 

Kontrolujący dokumentują przebieg kontroli w protokole kontroli, który jest sporządzany w dwóch egzemplarzach, z których jeden doręcza się kontrolowanemu.

d) Zakończenie kontroli

Zakończenie kontroli następuje w dniu doręczenia protokołu kontroli kontrolowanemu, nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu do kontroli. W przypadku niezakończenia kontroli w terminie wskazanym w upoważnieniu, kontrolujący obowiązany jest zawiadomić na piśmie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin jej zakończenia.

6. Czynności po zakończeniu kontroli

Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.

Kontrolujący jest zobowiązany rozpatrzyć złożone zastrzeżenia i w terminie 14 dnia od dnia ich otrzymania, zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.

Kontrolowanemu przysługuje prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji (informacji) po zakończeniu kontroli podatkowej.

7. Wzory formularzy stosowanych do przeprowadzenia kontroli podatkowej

  • zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej (ZAW-K)

  • imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej (KON-W)

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 kwietnia 2025 13:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Leszek Dąbrowski
Ilość wyświetleń: 50
14 kwietnia 2025 13:22 (Leszek Dąbrowski) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
14 kwietnia 2025 13:21 (Leszek Dąbrowski) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)